Sunday, March 30, 2014

IKHLAS YANG DIGUGAT


Bismillah.

Penulisan kali ini bukanlah ingin berkongsi idea. Cuma sekadar mengubat kerinduan untuk menulis meskipun pelbagai tugasan menghambat, disamping mencatat pengetahuan yang ada agar mudah menjadi rujukan di masa hadapan. Kerana ilmu itu jika tidak dicatat, maka ia bakal terkubur sia-sia.


KEMASYHURAN

Kemasyhuran atau popular kebiasaannya diperolehi melalui jawatan, kecerdikan, kecantikan dan sebagainya. Menginginkan kemasyhuran bererti menginkan perhatian orang lain terhadap diri, agar dilihat bijak, baik, berilmu, berkebajikan dan sebagainya. Para sahabat dan salafus-sholeh terdahulu begitu memelihara diri daripada sikap menginginkan kemasyhuran dalam kalangan manusia.



Imam Ibnu Katsir ketika mensyarahkan ayat ke- 18 dan 19 Surah Luqman, beliau susuli syarahnya dengan beberapa bab adab dan akhlak diantaranya adalah Bab Syuhrah (kemasyhuran). Beliau mengemukakan beberapa kisah dan kalam salafus-sholeh yang sangat berhati-hati memelihara diri agar tidak menjadi masyhur.

Kata Muhammad Bin al-`Ala` : “Barangsiapa yang mencintai Allah, Dia juga suka agar dirinya tidak dikenali manusia.”

Berkata Aban Bin `Uthman : “Sekiranya kau suka agar diselamatkan untukmu agamamu maka kurangkanlah mengingini kemasyhuran. “

Adalah Abu al-`Aliyah apabila duduk bersamanya lebih daripada 3 orang, maka dia akan berangkat dan meninggalkan mereka.

Berkata Hasan Rahimahullah : “Sesungguhnya terdapat suatu kaum yang menjadikan kesombongan di dalam hati mereka dan kelihatan tawadhu` pada pakaian mereka.”



MENYUKAT IKHLAS DIRI

Kita digalakkan berkenal-kenalan sebagaimana wasiat Imam Hasan al-Banna yang ke-9 : “Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslim yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.”

Maka apabila sudah berkenalan, insan akan dikenali oleh insan di sekelilingnya. Timbul suatu persoalan, harus bagaimana untuk mengelakkan kemasyhuran ketika kita mengenali dan telah dikenali? Adakah kita tidak perlu berkenal-kenalan?

Saya fikir, berkenal-kenalan dan kemasyhuran adalah perkara yang begitu berbeza. Kemasyhuran yang dibenci adalah ketika diri sentiasa ingin menjadi perhatian dan pujian orang lalu berusaha melakukan apa sahaja agar menjadi masyhur.

Guru saya Dr. Syuweisy al-Mahamid Hafizhahullah suatu ketika membacakan hadis Nabi shallahu `Alaihi Wasallam : "Kadang-kadang orang-orang yang tidak keruan letak rambutnya lagi pula penuh debu tubuhnya, serta selalu ditolak jika ada di pintu - tidak dihiraukan karena miskinnya, jikalau bersumpah atas nama Allah niscayalah Allah mengabulkan padanya - apa yang disumpahkannya itu." (Riwayat Imam Muslim).

Kemudian Dr. bertanya kepada kami, mengapa insan yang disebut di dalam hadis ini yang serba kusut-masai dan tidak masyhur di khalayak, Allah memakbulkan sumpahnya? Lalu jawab doktor; “Mereka yang tidak masyhur ini bersikap ikhlas dalam melakukan apa sahaja amalan, kerana mereka tidak dikenali manusia.

Dikatakan makna ‘al-Qasm’ (sumpah) di dalam hadis ini ialah ‘doa’ dan ‘ibraarihi’ (mengabulkan padanya) bererti mustajab (doa tersebut). Wallahu`alam. (Rujukan : Syarah Shahih Muslim – Imam An-Nawawi).

Sikap menginginkan kemasyhuran itu mengganggu keikhlasan insan dan menjejaskan niat dan tindakannya. Merendahlah wahai insan. Carilah waktu yang khusus untuk kita bersendiri memikirkan kehinaan diri kita di sisi Allah, kerna pemberi ganjaran terhadap amalan-amalan kita dan tempat kita mencari keredhaan adalah Allah Ta`ala, bukan manusia.


SIKAP TAWADHU` SAIDATINA `AISYAH

Saidatina `Aisyah Radhiyallahu `Anha pernah berkata ketika maut menghampiri beliau:

“لوددت أنّي كنت نسياً منسياً "

“Aku gemar sekali seandainya aku ini menjadi orang yang tidak diperhatikan lagi dilupakan”.

Hanya pada Allah tempat kembali, mencari redha dan bergantung harap.


Wallahu A`lam

1836,
30 Mac 2014,
Bayt Ilmi.

1 comment: