Thursday, April 17, 2014

Berharap Menjadi Sahabat Nabi.

Diantara pendorong untuk memugar rasa cinta dan rindu kepada Nabi Muhammad shallahu `alaihi wasallam adalah dengan melazimkan diri untuk menghayati hadis-hadis dan sirah baginda shallahu `alaihi wasallam. Melazimi hadis Nabi shallahu `alaihi wasallam perlu dijadikan salah satu daripada aktiviti seharian, tidak sekadar berHanaanaa.

Tatkala meneliti hadis-hadis nabi shallahu `alaihi wasallam, kita akan dapati sikap ramah dan gurauan nabi shallahu `alaihi wasallam terhadap si kecil Abu `Umayr, bagaimana Nabi shallahu `alaihi wasallam menyantuni seorang pemuda yang ingin berzina dengan cara yang penuh hikmah, juga di dalam beberapa hadis menyebutkan bahawa Nabi shallahu `alaihi wasallam seringkali menyedari ketiadaan mereka yang senantiasa berada berdekatan dengan baginda shallahu `alaihi wasallam. Baginda melayani segenap lapisan masyarakat.

Di dalam sebuah hadis baginda shallahu `alaihi wasallam menyebut;


أن امرأة سوداء كانت تقم المسجد، فسأل عنها النبي صلى الله عليه وسلم فقالوا: ماتت، فقال: أفلا كنتم آذنتموني؟ قال: دلوني على قبرها، فدلوه فصلى عليها.


"Suatu saat Rasulullah shallahu `alaihi wasallam menyedari kehilangan seorang wanita hitam yang biasa baginda lihat menyapu di masjid. Lalu baginda shallahu `alaihi wasallam bertanya kepada para sahabat. Mereka berkata, “Dia telah meninggal dunia.” Seakan-akan mereka meremehkannya. Rasulullah shallahu `alaihi wasallam berkata: “Mengapa kalian tidak memberitahu aku.” Lalu Rasulullah shallahu `alaihi wasallam minta ditunjukkan kuburnya, kemudian beliau shalat (jenazah) di atasnya." (Muttafaq alaih).

Menghayati kisah-kisah yang berkait dengan akhlak dan sikap Nabi shallahu `alaihi wasallam terhadap insan di sekelilingnya terkadang melahirkan rasa sebak, meruntun rindu yang dalam terhadap sosok yang bernama Muhammad shallahu `alaihi wasallam. Seringkali kita berharap, agar kita dapat hidup sezaman dengan baginda shallahu `alaihi wasallam, merasai damainya bicara baginda, ketenangan raut wajah dan garis senyumnya, ketegasan dan kesungguhan baginda shallahu `alaihi wasallam dalam beragama – benar-benar menggamit rindu!

Seringkali terfikir, beruntungnya seandainya kita dapat hidup sezaman dengan Nabi shallahu `alaihi wasallam meskipun sekadar menjadi seorang tukang cuci masjid! Barangkali juga kita tergolong dalam kalangan sahabat baginda shallahu `alaihi wasallam. Allah, tinggi benar cita-cita itu.

Dengan cita-cita tersebut yang terlahir daripada kerinduan yang dalam terhadap Nabi shallahu `alaihi wasallam, mari kita fikirkan semula; seandainya kita diberi peluang untuk hidup sezaman dengan baginda shallahu `alaihi wasallam, adakah kita tergolong dalam kalangan para sahabat baginda ?

Belum tentu sahabat. Ya. Belum tentu kita tergolong dalam kalangan para sahabat baginda radhiyallahu `anhum. Boleh jadi kita termasuk dalam kelompok munafiq Ubay bin Salul ataupun penentang Nabi shallahu `alaihi wasallam (Na`uzubillah).

Sahabat-sahabat, kita dilahirkan dalam keadaan ibu bapa kita telah Islam, dan kita mewarisi agama Islam ini daripada mereka. Manakala para sahabat radhiyallahu `anhum kebanyakan daripada mereka terpaksa melalui pelbagai keperitan untuk mempertahankan keislaman mereka yang bukan warisan, diseksa dengan seksaan yang amat dahsyat, dipulaukan, terpaksa dimusuhi dan memusuhi ibu bapa dan kerabat sendiri dan pelbagai mehnah dan tribulasi lagi. Namun mereka tetap thabat dalam agama Islam yang suci ini.



Allah Subhaanahu wa Ta`ala berfirman :


لا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ أُوْلَئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الإِيمَانَ وَأَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَيُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِكَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ


"Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka sendiri, atau saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (ugama) Allah. Ketahuilah! Sesungguhnya penyokong-penyokong (ugama) Allah itu ialah orang-orang yang berjaya." [al-Mujadilah : 22]

Di dalam tafsir Ibnu Katsir menyebutkan, dikatakan (قيل) pada ayat “sekalipun orang-orang yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka” diturunkan berkenaan dengan Abu `Ubaidah yang telah membunuh ayahnya pada perang Badar. “atau anak-anak mereka sendiri” berkenaan Abu Bakar yang ingin membunuh anaknya Abdurrahman pada peristiwa yang sama, “atau saudara-saudara mereka” berkenaan Mush`ab bin `Umair yang membunuh saudaranya , `Ubaid bin `Umair pada hari yang sama. Wallahu`Alam.

Lihatlah sikap penyokong-penyokong agama Allah (Hizbullah) ini, mereka tidak akan pernah menjalinkan cinta kasih terhadap mereka yang memusuhi Allah dan rasul-Nya – meskipun orang itu adalah ayah ataupun saudara kandungnya sendiri. Lalu Allah Ta`ala menetapkan keimanan menghiasi hati mereka dan dikurniakan mereka bahagia. Kita pula tanpa perlu bermusuh dengan kedua ibu bapa, masih mampu mengamalkan agama ini dengan selesa tetapi masih mengambil sikap sambil lewa.

Mudah-mudahan dengan ayat tersebut dapat meningkatkan keimanan kita terhadap Allah Ta`ala dan Rasul-Nya, jua mengalirkan rasa cinta dan kasih kita terhadap para sahabat Radhiyallahu `anhum. Mereka telah jauh meninggalkan kita, namun kisah-kisah perjuangan mereka yang telah diatur oleh Allah Ta`ala itu menjadi pedoman buat kita untuk melaksanakan perintah Allah Ta`ala, terus tegar di dalam keimanan dan bersungguh dalam beragama.

Kita juga dianjurkan untuk berdoa kepada para Nabi `alaihimussholaatu wassalaam, para sahabat radhiyallahu `anhum dan para alim ulama rahimahumullah. Kata guru kami Dr. Ali Fawwaz, mengapa perlu kita berdoa untuk mereka, (sedangkan mereka merupakan golongan muqarrabin – dekat dengan Allah) ? Kerana dengan sebab merekalah agama Islam ini sampai kepada kita. Alhamdulillah.



ربنا اغفرلنا ولإخواننا الذين سبقونا بالإيمان..


Salam Jumu`ah Mubarakah.

18 April 2014
1.43 a.m.
Bayt Ilmi, Urdun.

No comments:

Post a Comment