Tuesday, January 31, 2012

sakit yang Menyakitkan

Alhamdulillah pagi ni selesai mengkhatamkan dua buah buku Tribute Buat Nenda (I dan II)


antara kaedah membaca yang berkesan ialah dengan menyalin isi-isi penting yang terdapat dalam buku yang kita baca. tambahan pula buku ni saya pinjam dari seorang kawan lebih sebulan dah. rugilah kalau sekadar baca tapi tak catit apa-apa kerana otak kita tak mampu nak simpan semua perkara.

selesai mencatit pengajaran penting daripada buku tersebut, baru saya terfikir sepanjang hampir lima bulan saya di jordan ni rupanya saya telah diuji dengan pelbagai penyakit. penyakit yang tidaklah begitu kritikal tetapi ianya berpanjangan. hampir sembuh dari satu penyakit, penyakit lain pula datang menduga. dan ini penyakit yang ketiga sepanjang tempoh saya berada di sini.


sebelum saya tiba di sini, saya juga mengalami sakit yang sudah berlarutan lebih dua tahun. berkali juga ke klinik tetapi sakit tu tetap tidak hilang. ketika saya sedang mengemas barang untuk ke sini, ma menitipkan doa untuk saya:

"pergi jordan nanti insyaAllah sembuhlah tu..gi mandi laut mati ke..."

Alhamdulillah, ya Allah, terasa sungguh berkat doa ma. tak sampai sebulan saya di sini penyakit tersebut sembuh tanpa perlu ke laut mati! kalaulah ma tahu betapa gembiranya saya...

dan dihujung talian saya, selalu saya pesan kepada ma supaya sentiasa berdoa untuk saya.



AZABNYA ADALAH KETIKA HILANGNYA KELAZATAN SUJUD


dan kini saya diuji lagi dengan penyakit. saya bukanlah orang yang selalu sakit. kalau rajin baca entry di http://www.khaalahzu.blogspot.com/2009/12/hari-hari-yang-dilalui-di-dq-ini.html
dan kerana hal ini saya selalu bertanya pada diri, kalau Allah sayangkan saya, kenapa saya tidak diuji? kerana teringatkan firmanNya:

أحسب الناس أن يتركوا أن يقولوا آمنا وهم لا يفتنون


Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? (surah al-Ankabut;2)


terasa begitu hina kerana tidak diuji. saya tahu, ujian itu bukanlah sekadar pada kesusahan hidup, kesakitan dan kelemahan. tetapi ujian itu juga hadir dalam bentuk kesenangan.

dan ulama' terdahulu ada menyatakan, terkadang kita tidak merasa diri kita diuji sedangkan tanda azabNya adalah ketika mana kita tidak merasa nikmatnya ruku` dan sujud padaNya. yakni ketika kita mendirikan solat tetapi tiada rasa kelazatan apatahlagi kekhusyu`kan, sebenarnya itulah azab yang Allah sedang timpakan pada diri kita. Na`uzubillah..

MALU UWAIS AL-QARNY


Uwais al-Qarny ditanya oleh ibunya;
"apakah yang engkau doakan di hadapan Baitullah wahai Uwais?
"

jawab Uwais;
"saya telah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosamu wahai ibu"


"lalu apakah yang telah kamu doakan untuk dirimu" tanya ibunya lagi.


"saya hanya mendoakanmu wahai ibu! sesungguhnya jika Allah mengizinkan jannahNya padamu, maka tentu Dia turut meredhaiku"
jawab Uwais.

lalu ibunya berkata kepadanya;
"wahai anakku, berdoalah pada Allah agar dihilangkan penyakit kulit yang ada padamu"

Uwais dengan rendah hati menjawab; "wahai ibuku yang mulia, sesungguhnya saya malu untuk berdoa sebegitu. terasa benar hatiku ini seolah-olah tidak redha dengan pemberianNya."


Subhanallah, terkedu seketika mengenangkan sikap Qana`ah dan ketaatan Uwais al-Qarny pada Allah.


SAKIT ITU MENYAKITKAN


Allah, kami cuma hamba. sudah tentu banyak salah dan celanya. seharusnya sikap hamba adalah mentaati Tuhannya dan menerima segala perlakuan Tuhan kepadanya.

sesetengah manusia akan merasa tertekan dengan penyakit berlarutan yang menimpanya. jika tidak bersandar pada Tuhan, apalah nikmat sakit itu tidak lain hanya menambahkan penyakit; zahir dan batin. penyakit fizikal, ubatnya boleh dibeli, sengsaranya terhenti sekadar di dunia. penyakit batin; jika tidak diubati sebaiknya, menderitanya membawa ke neraka. na`uzibillah..

sebagai akhirnya, saya pinjam kata-kata Dr. Zaharuddin (hafizahullah):

Wajarkah jika kita melakukan sesuatu yang Allah BENCI, manakala kita sentiasa meminta dariNya apa yang kita SUKAI?
Syukurlah Allah itu maha pengasih dan besar rahmatNya, justeru kita masih TERUS digalakkan untuk terus meminta walau seburuk manapun yang kita persembahkan kepada Allah, cuma sampai bilakah hati itu ingin INSAF??



1 FeB 2012.
0846,mu`tah

1 comment: