Sunday, January 29, 2012

DOSA APAKAH YANG MENYEBABKAN KITA MENJADI MALAS?

menuntut ilmu itu adalah suatu hiburan bagi seseorang yang bijak menghargainya. hatinya rasa terhibur jika waktunya dipenuhi dengan menuntut ilmu, rasa terhibur melangkah pergi dan pulang dari majlis ilmu, ke kelas-kelas. hiburan yang tidak ditemui pada drama-drama ataupun filem-filem cinta mahupun lagu-lagu romantis. justeru, untuk menjadi seorang pencinta ilmu itu perlu dididik. ianya tidak lahir dengan sendiri dan tidak pula secara terpaksa, memaksa dan dipaksa.

seseorang telah bertanya kepada Syeikh Muhammad al-Mukhtar al-Shinqiti (Director of the Islamic Center of South Plains, Lubbock, Texas);
"ketika saya belajar dan cuba menghafal al-Quran, perasaan malas dan jemu menguasai diri saya. nasihatilah akan daku wahai syeikh. jazakumullah khairan katheera".

lalu syeikh menjawab dengan tegas;
"sekiranya perasaan malas menguasai dirimu, usirlah ia. ya, jika seseorang itu serius dan benar dalam sesuatu perkara, dia tidak akan terjejas oleh sikap malas dan bertangguh.

seandainya dikatakan kepadamu; 'di dalam rumah ini terdapat 1000 riyal yang akan menjadi milikmu sekiranya kamu sanggup tunggu selama sejam'. Demi Allah, kamu akan tunggu sehingga ke penghujung hari! dengan syarat engkau tidak tidur, tidak malas dan kamu tidak bergantung pada orang lain. kemudian, apa yang berlaku?

bagaimana pula dengan kurniaan Allah yang tidak ternilai? kemalasan dan kejemuan apa yang mendatangimu? singkirkanlah kemalasan dan sikap bertangguhmu ketika kamu ingat apa yang ada pada Allah.

kemalasan dan kejemuan apakah yang mendatangi seseorang yang sedang menuntut ilmu, sedangkan dia tahu malaikat mengelilinginya ketika itu?

kemalasan dan kejemuan apakah yang mendatangi seseorang yang sedang duduk berhimpun dan berurusan dengan Raja sekalian raja (Allah), seorang hamba yang telah berpaling daripada dunia dan mendekati Rabbnya?

kemalasan dan kejemuan apakah yang mendatangimu sedangkan pada ketika itu kamu membuka Kitabullah yang padanya mengandungi perkhabaran dan sirah-sirah yang sepatutnya membuatkan seseorang tidak mengantuk, yang membuatkan airmata mengalir serta merendah diri.

kemalasan dan kejemuan apakah yang mendatangimu sedangkan engkau pada ketika ini menguruskan perkara-perkara yang serius, yang tiada main-main, dan ianya kebenaran yang tiada hal-hal yang batil di dalamnya.

kemalasan dan kejemuan adalah kerana kita tidak mengenal Allah jadi kita perlu benar-benar mengetahui tentangNya.

kemalasan dan kejemuan itu adalah kerana kita tidak tahu kita di mana.

seseorang yang menuntut ilmu sedangkan dia tidak menyedari Allah sedang mendengar dan memerhatikannya.

kalaulah kita tahu, kitab apakah yang lebih baik untuk kita ambil apabila kita telah mengambil Kitabullah?

kalaulah kita tahu dengan siapa kita berurusan ketika kita meninggalkan rumah kita untuk menuju ke medan ilmu.

kalaulah kita tahu, ketika kita berjaga malam untuk menuntut ilmu sehingga badan kita menjadi letih, kita membaca Kitabullah atau hadith-hadith Nabi s.a.w. serta menjaganya untuk ummat.

tidakkan kamu tahu malaikat turun kerana kamu sedang melaksanakan amalan soleh, kamu akan dibangkitkan dengan berbaris teratur, dan pintu langit terbuka untukmu hasil daripada usahamu menuntut ilmu, menulis, membaca, mendengar yang mengingatkanmu tentang dunia dan akhirat. inilah hasil daripada apa yang kamu baca, tulis, fahami dan lihat, yang mana ianya mengangkat darjatmu di akhirat kelak dan sebagai kaffarah terhadap dosa-dosamu.

adakah engkau sedar, pada hari engkau meninggalkan rumahmu, keluar untuk menuntut ilmu, engkau ikhlas terhadap Tuhanmu, dan Allah melihat tiada sesiapa di hatimu melainkan Dia. mungkin juga kamu keluar kerana terdapat perkara yang menyibukkan kamu, atau mungkin kamu keluar setelah berjaga di malam hari dan kamu berkata; 'aku tetap mahu berjaga demi untuk mengharapkan keredhaan Rabbku. kemudian kamu menuju ke majlis ilmu tersebut untuk mendapatkan keredhaan Allah, tanpa riya` dan sum`ah. kemudian diutuskan malaikat untuk menyaksikan amalmu.

dan amat menakjubkan, ketika kepulanganmu dari menuntu ilmu, bagaikan bayi yang baru dilahirkan (tidak berdosa).

amat menakjubkan bagi seorang penuntut ilmu yang keluar dari rumahnya untuk kemaslahatan ummat Muhammad s.a.w. seakan-akan lidahnya berkata; 'aku bersaksi padaMu ya Allah, bahawa aku ingin menuntut ilmu kerana ingin dekat denganMu, kerana ingin mencari keredhaanMu, maka tinggikanlah darjatku dan ampunilah dosa-dosaku, berkatilah untukku ilmuku, dan jadikanlah ianya bermanfaat dan syafaat buatku, pada hari yang tiada manfaat lagi harata benda dan anak pinak.

dan seandainya seorang penuntut ilmu itu deberi pilihan diantara ilmu yang dimiliki dari helaian-helaian al-Quran dan assunnah yg diamalkannya dengan kekayan harta, keselesaan dan hiburan, nescaya dia akan memilih helaian-helaian tersebut dan mendapat penghormatan dengannya.

wahai penuntut ilmu, bangunlah dari lenamu, berilah perhatian kepada kelalaianmu, dan ingatlah Rabbmu yang Maha Agung dan Maha Mulia. kita tidak berasa menyesal untuk apa yang menyelesakan diri kita, tentang apa yang sedang berlaku dan telah berlaku, demi Allah kita tidak akan menyesal kecuali sekiranya kita tidak menunaikan hak Allah dengan sebaiknya.

ilmu ini tiada ruang untuk untuk kita bermalasan, ilmu ini membuatkan hati kita gementar. bagaimana kamu boleh mengantuk padahal kamu sedang mengingati syurga dan neraka. bagaimana kamu boleh tertidur? bagaimana kamu boleh bersuka-ria sedangkan kamu tidak tahu sama ada kamu akan mati dalam Islam ataupun tidak. bagaimana kamu boleh berehat-rehat dan bermalasan padahal kamu sedang berinteraksi dengan Allah? memalukan bagi seorang penuntut ilmu jika tidak menunaikan hak-hak Allah dengan sebaiknya.

sesungguhnya dunia dan perhiasannya telah berlalu pergi, sehingga menyebabkan penuntut ilmu juga semakin jauh dari Allah. maka khabarkanlah berita gembira kepada mereka yang membesarkan Allah dengan cara yang selayaknya.

wahai penuntut ilmu, bertaqwalah kamu kepada Allah, yang sedang memerhatikanmu walaupun ketika kamu sedang berbaring. dan sekiranya kamu ingin menuntut ilmu, penuhilah hatimu dengan membesarkan Allah, takutkan Allah, dengan demikian kamu akan menjadi orang yang bahagia, yang berjaya, yang `alim dan suci.
sesungguhnya ilmu itu tidak akan dimiliki oleh orang yang malas dan bertangguh.

إنا سنلقى عليك قولا ثقيلا
(Sesungguhnya kami akan menurunkan perkataan yang berat kepadamu- al-Muzaammil;5)

ketahuilah, bahawasanya tidak akan ditimpa kemalasan, kelalaian dan kejemuan terhadapmu melainkan ianya disebabkan oleh dosa-dosamu. dan ilmu itu tidak akan datang kepadamu sekiranya kamu lalai. dan penawarnya ialah panduan yang telah Tuhanmu berikan padamu. perbanyakkanlah memohon ampun dan bertaubat pada Allah. dan katakanlah;
'Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada segala kejahatan yang ada padaku' kemudian pohonlah pada Allah supaya diampunkan dosa yang menghijabmu dari mendapatkan ilmu. kerana tiada penghalang yang lebih teruk daripada terhalangnya beramal dengan ilmu.

ya Allah, dengan kehebatan, kemuliaan dan kesempurnaanMu, aku memohon ilmu pengetahuan yang mendekatkan kami denganMu, kasihanilah kelemahan kami, peliharalah kami dari fitnah (ujian, dosa) yang zahir mahupun yang tersembunyi. Ya Allah, lapangkanlah dada kami untuk dengan ilmu, terangkanlah hati kami dengan ilmu, perteguhkanlah lidah kami dan perbaikilah anggota badan kami, pimpinlah diri kami kepada setiap tindakan yang Engkau redhai.

Ya Allah, kami memohon ilmu yang mendekatkan kami kepadaMu, hilangkanlah segala penghalang yang menyekat diantara kami dan Engkau. dan kami berlindung denganMu daripada sikap riya` dan sum`ah.


ya Allah, jadikanlah kami orang yang takut kepadaMu, bertaqwa kepadaMu, dan mencari keredhaanMu. palingkanlah kami dari sikap riya` dan sum`ah. penuhilah hati kami dengan ketaqwaan dan ketakutan kepadamu. jadikanlah kami dikalangan orang-orang yang suci, limpahkanlah kami kesejahteraan dalam mencari ilmu.

ya Allah, sejahterakanlah hati kami. amin


kata Imam Ibnu Qayyim al-Jawziyyah Rahimahullah, Cara Untuk memperolehi ilmu ialah dengan;

1. berdoa dan memohon kepada Allah, mohon bantuan dan zahirkan keperluan anda kepadaNya.

وقل رب زدني علما
"Dan katakanlah, ‘Wahai Rabbku, tambahkanlah ilmu kepadaku." (Thaha: 14)

2. Niat yang ikhlas dalam menuntut ilmu

3. Berusaha dan merangsang diri dalam menuntut ilmu dan minat yang mendalam terhadapnya.

4. Menjauhi maksiat dan bertaqwa kepada Allah merupakan faktor terpenting dalam menuntut ilmu.

5. Tidak malu dan tidak berlaku sombong serta takabbur.

6. Beramal dengan ilmu yang diperolehi.



jelaslah kepada kita bahawa menuntut ilmu itu memerlukan komitmen yang tinggi. kita bukan sahaja digalakkan untuk menambahkan ilmu bahkan kita juga perlu memohon supaya dikurniakan ilmu yang dapat mendekatkan diri kita kepada Allah. jika dilanda rasa jemu dan malas, bermuhasabahlah. moga Allah ampunkan kesalahan-kesalahan kita

No comments:

Post a Comment