Friday, January 6, 2012

DOA solat DHUHA

BISMILLAH..


Doa solat dhuha sangat popular dan banyak diamalkan oleh sebahagian kaum muslimin, sehingga dinasyidkan oleh sebuah kumpulan nasyid tanah air. namun benarkah doa ini memang ada sumbernya dari bagnda Nabi s.a.w?

Inilah doa tersebut :

اَللّهُمَّ اِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَائُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ اَللّهُمَّ اِنْ كَانَ رِزْقِى فِى السَّمَاءِ فَاَنْزِلْهُ وَاِنْ كَانَ فِى اْلاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ وَاِنْ كَانَ مُعَسِّرًا فَيَسِّرْهُ وَاِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَاِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَائِكَ وَبَهَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ اَتِنِى مَااَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ

yang bermaksud:

Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu,keagungan adalah keagungan-Mu, kebagusan adalah kebagusan-Mu,kekuatan adalah kekuatan-Mu,kekuasaan adalah kekuasaan-Mu, dan penjagaan adalah penjagaan-Mu.
Ya Allah, apabila rezkiku di atas langit maka turunkanlah,bila di dalam bumi maka keluarkanlah,
bila sukar maka mudahkanlah, bila haram maka sucikanlah,dan bila jauh maka dekatkanlah dengan berkat waktu dhuhaMU, keagunganMU, keindahanMU, kekuatanMU dan kekuasaanMU,
limpahkanlah kepadaku segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hambaMU yang soleh.”

Doa solat dhuha seperti ini berasal dari Hadits yang MAJHUL (TIDAK DIKENAL / TIDAK ADA ASALNYA).

Sekalipun doa tersebut dicantumkan dalam kitab-kita fiqh, separti I’anah Thalibin (I/401-402) Abu Bakar Syatha, dan lain sebagainya,namun tidak terdapat dalam kitab-kitab hadits yg terpercaya.

Syaikh Salim al-Hilali pada 25 Rabiul awwal 1424 H, berkata,
“Tidak ada dalam kitab-kitab hadits”.

Syaikh al-Muhaddits Abdul Muhsin al-‘Abbad pernah ditanya tentang do’a ini, namun beliau hanya tersenyum saja. Itu tandanya hadits tersebut tidak ada asalnya menurut beliau.

[Disalin dari KOREKSI HADITS-HADITS DHA’IF POPULER, Penulis: Abu Ubaidah Yusuf Bin Mukhtar As-Sidawi]


Mungkin sebahagian dari kita sudah terbiasa dengan doa ini. tidak salah untuk diamalkan tetapi alangkah baiknya sekiranya amalan kita bersumberkan dari hadits2 Nabi s.a.w yang Baginda ajarkan kepada kita. dari situ kita akan mendapat dua pahala.

1. pahala mengamalkan sunnah nabi s.a.w
2. pahala berdoa


di sini saya ingin kongsikan doa yg didoakan Nabi s.a.w kepada Anas Bin Malik r.a. hadits ini mempunyai 2 jalan yg berbeza tetapi apabila dihimpunkan ianya berbunyi begini:
اللهم أكثر ماله، وولده وبارك له فيما أعطيته وأحسن عمله واغفرله

yang bermaksud: "Ya Allah, perbanyakkanlah hartanya dan anaknya, berkatilah dia pada semua kurniaan-Mu padanya, perbaikilah amalannya, dan ampunkan untuknya."

dan sekiranya diganti dhomirnya untuk kita doakan pada diri kita sendiri;

اللهم أكثر مالي، وولدي، وبارك لي فيما أعطيتني وأحسن عملي واغفرلي.

dan terbukti mukjizat doa Nabi s.a.w. ini apabila Anas bin Malik merupakan diantara sahabat Nabi s.a.w yang paling panjang umurnya. bahkan ada pendapat mengatakan beliau hidup lebih 200 tahun. kebunnya mendapat hasil yang banyak dan kurmanya lebih besar berbanding kurma orang lain walaupun kebunnya bersebelahan. kurmanya juga mempunyai bau yang harum dan dijual dengan harga yang lebih mahal berbanding kurma yang lain..

jom amalkan sunnah Nabi s.a.w untuk mendapatkan kesempurnaan dalam ibadah, bukan sekadar inginkan sah ibadah tersebut. teLiti setiap amalan yg kita lakukan, dalami iLmu, bukan sekadar ceLup2, ikut2 orang dan sebagainya walaupun amaLan tersebut dilakukan oleh majoriti masyarakat. moga Allah sentiasa beri hidayah pada kita.

wallahua`lam.

(sumber dr: DR. Zahazan Mohamed)

1 comment: