Monday, November 7, 2011

nikMat sihat yg sering disalahguna

suBuh yang hening dan sejuk, selesai solat berjemaah bersama seorang sahabat, dia meminta tolong saya memicit kepalanya. ditemani lampu stuDy yang maLap, saya pun tanpa berlengah memenuhi permintaan tersebut sambil bibir mengalunkan zikir2 ma`tshurat. bangun pagi tadi saya sedar, jari saya sedikit membengkak dan sendi-sendinya agak lenguh mungkin faktor cuaca yang sejuk. jadi inilah peluang saya untuk meregangkan otot-otot jari saya.



dari semalam sahabat saya kurang sihat. dia kata 3 kali juga dia ke tandas, muntah. ada juga saya tersedar dia berlari meluru ke tandas tengah-tengah malam. hajat di hati ingin membantu apa yang perlu, taPi apakan daya. hirom (selimut tebal musim sejuk yang beratnya 8kG, madE in china) lebih memerlukan saya. nikmatnya tidur...



dalam keasyikan memicit kepalanya, terkenang kisah Nabi s.a.w saat-saat baginda hampir wafat.

ketika kedatangan Malaikat Maut untuk mencabut nyawa Baginda yang Mulia, Malaikat maut datang menghampiri Rasulullah lalu Baginda menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

"Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?" Tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah.

"Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan.

"Engkau tidak senang mendengar khabar ini?" Tanya Jibril lagi.

"Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?"

"Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Ku haramkan syurga bagi sesiapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya," kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang.

"Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat penghantar wahyu itu.

"Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.

Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. "Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku, peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu."

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

"Ummatii, ummatii, ummatiii?" – "Umatku, umatku, umatku".

begitu sekali cinta baginda terhadap kita, umatnya.

tapi kita bagaimana? disaat kita sakit, apa yang kita cari?apa yang kita sebut?

jarang sekali kita mengamalkan doa-doa yang diajar Baginda s.a.w dan sunnah-sunnahnya.

Dengan itu dalam menghadapai sakit dan menjalani pemulihan kita harus melihat kepada penyembuhan rohani atau jiwa dahulu sebelum melengkapi penyembuhan fizikal untuk mencapai Penyembuhan Sempurna.

Diriwayatkan dari Uthman bin Abu Al Ash bahawa ia pernah mengadu kepada Nabi Muhammad SAW tentang badannya yang sakit sejak ia memeluk Islam. Lalu Baginda berkata padanya, letakkan tanganmu di bahagian yang sakit dan bacalah Bismillah 3 kali dan doa berikut ini 7 kali.

" أعوذ بعزة الله وقدرته , من شر ماأجد وأحاذر"

”Ya Allah, Aku berlindung pada keagunganmu Ya Allah dari keburukan rasa sakit yang aku deritai dan aku risaukan.”

(Hadis riwayat Imam Muslim, Malik, Abu Daud dan Al Tirmidzi)

saya sendiri pernah mengalami sakit gigi dan sangat berat untuk ke kLinik. lalu seorang sahabat menyarankan supaya saya minum susu, minuman yg sangat tidak digemari. kelam-kabut juga saya mencari doa dengan harapan tak perlulah susah payah ke kLinik. saya pun terjumpa doa ini dan saya baca doa ini pada susu tersebut sebelum diminum. ALHAMduLILLAH. mujarab biizniLLAH, Tanpa perlu berbelanja di kLinik gigi!






(pergh..kLu gini maunye awok nk g klinik gigi..tu pasal saya cari doa tuhh..)









antara doa lain yang Baginda Nabi s.a.w ajar..



(malas nak taiP jadi upLoad gambar pun ok je kan)

dan baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanyak lagi doa-doa yang Baginda s.a.w ajar untuk menjadi panduan pada kita. Allah pesan; "Fas`aLu ahLaz Zikr in kuntuM la ta`lamuuuun". jadi boLahlah tanya kt ust google @ pun dr. yahoo. kemungkinan mereka juga termasuk ahluzzikr sepertimana yg Allah sebutkan dlm firman tadi.

dan kepada kita yang menziarahi orang sakit; "berat mata memandang, berat lagi tangan untuk memberi bantuan". jadi kita doa jelah dan kata kat sahabat kita tu..


Tidak mengapa, semoga penyakit ini membersihkan dosamu, insyaAllah


dan juga

Aku memohon kepada Allah Yang Maha Agung, Tuhan Arasy yang agung, supaya menyembuhkan engkau.

"Tiada seorang muslim yang menziarahi orang sakit yang belum sampai ajalnya, kemudian membaca doa ini tujuh kali nescaya disembuhkan penyakitnya itu." (At-Tarmizi & Abu Daud)

apa yang ingin saya tekankan di sini, betapa pentingnya menghidupkan sunnah Nabi s.a.w. dalam kehidupan seharian kita, bukan sekadar ketika sakit, ketika nak kahwin dan amalan-amalan yang bersifat ritual. kerana Dr. Zahazan kata kat saya, antara faktor mustajabnya doa kita adalah dengan mengamalkan sunnah Nabi s.a.w. dalam kehidupan seharian. diterima atau tidak itu urusan Allah s.w.t. yang penting kita amalkan supaya kita rasa dekat dengan Allah dan Baginda Nabi s.a.w. disamping menunjukkan perlunya kita bergantung pada Allah dalam segala keadaan.

disamping itu, perlu juga kita menjaga kesihatan dan mengamalkan kaedah pemakanan yang memberi manfaat pada tubuh badan kita. bukankah sihat tubuh badan itu antara sifat-sifat orang yang ditarbiyyah?



kepada sahabat saya;







~berbicara dengan gambar, bahaya juga search image ni kLu tak dapat kawal nafsu. lain dicari lain yg ditayang~



















1 comment: